Велосипедні гальма є одним з найважливіших елементів велосипеда. Справність гальм та їх налаштування важливі для безпечної і приємної їзди. У цій, а також наступній серії статей ми розглянемо які бувають види гальм і як налаштовувати основні їх типи.
Гальма які зараз використовуються можна поділити, за принципом роботи, на три види:
- барабанні;
- обідні;
- дискові.
Барабанні велосипедні гальма
Барабанні гальма відомі всіх ще з популярного велосипеду «Україна». Приводяться в дію натисканням педалі у зворотний бік руху, весь механізм вмонтований в задню втулку велосипеда.
Переваги:
- Довговічність — в механізм майже не потрапляє бруд, пил і волога
- Простота обслуговування — не потребують постійного догляду та налаштування.
- Викривлення ободу не впливає на роботу
- Використання цих гальм не призводить до зносу обода
Недоліки:
- Велика вага
- Підходять тільки до велосипедів, які мають одну швидкість, тому такий тип гальм майже не використовується.
- Небезпека використання — якщо спаде ланцюг, гальма зникають.
- Слабке гальмівне зусилля
- Складно маневрувати — працюють майже в режимі вкл/викл
- Мають «мертву зону» —неможливо загальмувати при вертикальному положенні шатунів
Обідні велосипедні гальма
Принцип дії полягає у впливі гальмівних колодок безпосередньо на обід колеса велосипеда. Складаються із гальмівного механізму, колодок, ручок, троса і сорочки (боуден). При натисканні на ручку тросик тягне механізм гальмування, а той у свою чергу притискає колодки до ободу. Чим сильніше натискання на ручку — тим сильніше ефект гальмування.
Переваги:
- Невисока ціна
- Простота в обслуговуванні та налаштуванні
- Невелика вага у порівнянні з дисковими гальмами або гальмами барабанного типу
- Висока ефективність дорогих моделей при правильному налаштуванні
Недоліки:
- Знос ободу
- Зниження ефективності гальмування при попаданні на обід та гальмівні колодки води, піску, бруду.
- Для хорошої роботи необхідний рівний обід без викривлень.
Дискові гальма
Дискові гальма складається з гальмівного диска (ротора) і гальмівного механізму (каліперу). У каліпері знаходяться гальмівні колодки, які притискаються до диска і тим самим створюють гальмівне зусилля. Дискові гальма діляться на два види — механічні і гідравлічні. У механічних гальмах зусилля від ручки передається тросом, а в гідравлічних — за допомогою гальмівної рідини.
Переваги:
- Погодні умови майже не впливають на роботу
- Мають високу ефективність
- Широкий спектр роботи гальма (можливість гальмувати як плавно, так і різко)
- Не зношується обід
- На роботу не впливає якість ободу
Недоліки:
- Висока ціна відносно обідних гальм
- Більша вага у порівнянні з обідними гальмами
- Майже відсутність можливості ремонту в польових умовах (гідравліку, майже, неможливо полагодити в таких умовах)
- Різноманітність видів і моделей ускладнює пошук запчастин та ремкомплектів до них.
Вимоглива також гідравліка і до сервісного обслуговування. Основна ознака поломки гідравліки — «провалювання» гальмівної ручки при гальмуванні. Це відбувається внаслідок появи бульбашок повітря в гідросистемі. Можливе також висування поршнів у каліпері і їхній клин. Це означає, що циліндрична система зношена. В цьому випадку міняються поршні і спеціальні кільця ущільнювачів, замінюється масло в системі. Таку процедуру краще проводити у спеціалізованій майстерні . Також самостійне спрацьовування гальм може статися в результаті заклинювання гальмівного поршня після попадання води.
Гідравліку необхідно ремонтувати навіть при незначних відхиленнях у роботі. До того ж зверніть увагу на те, що з часом гальмівна рідина або гідравлічне масло змінює свою консистенцію і починає вбирати повітря і вологу через мікроскопічні зазори. В результаті рідина змінює свій колір, гальмівний важіль провалюється, знижується ефективність системи.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!