велосипедні гальма

Велосипедні гальма є одним з найважливіших елементів велосипеда. Справність гальм та їх налаштування важливі для безпечної і приємної їзди. У цій, а також наступній серії статей ми розглянемо які бувають види гальм і як налаштовувати основні їх типи.

Гальма які зараз використовуються можна поділити, за принципом роботи, на три види:

  • барабанні;
  • обідні;
  • дискові.

Барабанні велосипедні гальма

Барабанні гальма відомі всіх ще з популярного велосипеду «Україна». Приводяться в дію  натисканням педалі у зворотний бік руху, весь механізм вмонтований в задню втулку велосипеда.

Переваги:
  • Довговічність — в механізм майже не потрапляє бруд, пил і волога
  • Простота обслуговування — не потребують постійного догляду та налаштування.
  • Викривлення ободу не впливає на роботу
  • Використання цих гальм не призводить до зносу обода
Недоліки:
  • Велика вага
  • Підходять тільки до велосипедів, які мають одну швидкість, тому такий тип гальм майже не використовується.
  • Небезпека використання — якщо спаде ланцюг, гальма зникають.
  • Слабке гальмівне зусилля
  • Складно маневрувати — працюють майже в режимі вкл/викл
  • Мають «мертву зону» —неможливо загальмувати при вертикальному положенні шатунів

Обідні велосипедні гальма

Принцип дії полягає у впливі гальмівних колодок безпосередньо на обід колеса велосипеда. Складаються із гальмівного механізму, колодок, ручок, троса і сорочки (боуден). При натисканні на ручку тросик тягне механізм гальмування, а той у свою чергу притискає колодки до ободу. Чим сильніше натискання на ручку — тим сильніше ефект гальмування.

Переваги:
  • Невисока ціна
  • Простота в обслуговуванні та налаштуванні
  • Невелика вага у порівнянні з дисковими гальмами або гальмами барабанного типу
  • Висока ефективність дорогих моделей при правильному налаштуванні
Недоліки:
  • Знос ободу
  • Зниження ефективності гальмування при попаданні на обід та гальмівні колодки води, піску, бруду.
  • Для хорошої роботи необхідний рівний обід без викривлень.

Дискові гальма

Дискові гальма складається з гальмівного диска (ротора) і гальмівного механізму (каліперу). У каліпері знаходяться гальмівні колодки, які притискаються до диска і тим самим створюють гальмівне зусилля. Дискові гальма діляться на два види — механічні і гідравлічні. У механічних гальмах зусилля від ручки передається тросом, а в гідравлічних — за допомогою гальмівної рідини.

Переваги:
  • Погодні умови майже не впливають на роботу
  • Мають високу ефективність
  • Широкий спектр роботи гальма (можливість гальмувати як плавно, так і різко)
  • Не зношується обід
  • На роботу не впливає якість ободу
Недоліки:
  • Висока ціна відносно обідних гальм
  • Більша вага у порівнянні з обідними гальмами
  • Майже відсутність можливості ремонту в польових умовах (гідравліку, майже, неможливо полагодити в таких умовах)
  • Різноманітність видів і моделей ускладнює пошук запчастин та ремкомплектів до них.

Вимоглива також гідравліка і до сервісного обслуговування.  Основна ознака поломки гідравліки — «провалювання» гальмівної ручки при гальмуванні. Це відбувається внаслідок появи бульбашок повітря в гідросистемі. Можливе також висування поршнів у каліпері і їхній клин. Це означає, що циліндрична система зношена. В цьому випадку міняються поршні і спеціальні кільця ущільнювачів, замінюється масло в системі. Таку процедуру краще проводити у спеціалізованій майстерні . Також самостійне спрацьовування гальм може статися в результаті заклинювання гальмівного поршня після попадання води.

Гідравліку необхідно ремонтувати навіть при незначних відхиленнях у роботі. До того ж зверніть увагу на те, що з часом гальмівна рідина або гідравлічне масло змінює свою консистенцію і починає вбирати повітря і вологу через мікроскопічні зазори. В результаті рідина змінює свій колір, гальмівний важіль провалюється, знижується ефективність системи.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *